Abstrakce ve fotografii

Jiří Zágner: Abstrakce ve fotografii

Abstrakce ve fotografii

Výstava
Pro: Všichni
Vstupné: zdarma
Místo: Hlavní budova Dvory - centrální hala
Datum: 10.03.2018 09:00 - 15:00
/akce/abstrakce-ve-fotografii-a7413.htm
Text

Jiří Zágner: Abstrakce ve fotografii

Jiří Zágner

Narozen 1953 v Karlových Varech                                                                                          1968-1972 SPŠ keramická Karlovy Vary                                                                                     1982-1993 člen fotoklubu Reflex Louny                                                                                    Výstavy:          
-  autorské v Městském muzeu Kožlany  a Oblastní knihovně Královské Poříčí                               -  účast na společných v Lounech, Dobšicích u Znojma a v Praze

     Často si kladu možná nesmyslnou otázku : je svět kolem skutečný, nebo  je to jen fikce vytvořená vlastní myslí. Je skutečný, či abstraktní ?

    Ať tak či onak, právě tento svět se objevuje v mých abstraktních fotografiích. Avšak pojem abstraktní fotografie vlastně neexistuje a ani nemůže. Fotografie má totiž oproti malířství, hudbě, sochařství či jiných podobných činnostech tu nevýhodu, že ke svému vzniku nutně potřebuje reálnou skutečnost. Nemůžeme jí vyjádřit to, co ve skutečnosti neexistuje. Má ale mnoho způsobů, jak realitu přetvářet až k abstraktnímu vyjádření. Tedy až tak daleko, či jiném povrchu již ve finále není vlastní skutečnost již rozeznatelná, ale stala se pouze prostředkem k autorově záměru a vyjádření. Bavme se tedy o abstrakci ve fotografii.

    Fotografie mě vždy lákala svým výtvarným potenciálem. Samozřejmě, lze ji uchopit jednoduše, banálně, s cílem pouze zachytit daný okamžik. Pokud se ale autor rozhodne tuto momentku zachytit kvalitně a s myšlenkou, může, zdůrazňuji může, vzniknout cosi výtvarně mnohem zajímavějšího a esteticky hlubšího. Jsem proto přesvědčen, že každý exponovaný snímek lze upravit a následně prezentovat ve formě a kontextu, které budou výsledkem zcela svéprávného autorského procesu - tedy mé práce, mého vidění, mého snažení a . . . mých schopností.

    Všichni umělci si přejí mít nad svým dílem rozhodující a naprostou pravomoc. Možnost digitalizace fotografie a nástroje jejího následného zpracování nám fotografům takovou pravomoc úžasně rozšířila. S původními snímky lze nakládat téměř bez hranic, nicméně já se často snažím již od expozice záměrně počítat s dalšími úpravami a tak již v prvotní fázi domýšlet jejich konečnou podobu.  Ze základního materiálu tedy vytvořit Obraz.

    Plenérem je pro mě většinou městská aglomerace, spíše odlehlejší části, opuštěné objekty, kde mohu tušit zajímavé barevné struktury, detaily či kompoziční uspořádání, která pak mohu později dotvořit pod vlivem nálad nebo okamžitého nápadu. To jsou  mé „štětce, barvy a plátna“ - ta skutečná tvorba přijde až v atelieru.

 


Novinky na e-mail